Tuesday 10 April 2012

Split Penis

Penafian: Jika perkataan "penis" / "zakar" membuatkan anda kurang selesa, ianya hanyalah tujuan pendidikan. Ia akan muncul beberapa kali di dalam halaman ini, dan anda akan melihat gambar-gambar zakar arnab.

Arnab Jantan dengan keadaan yang dikenali sebagai split penis (keabnormalan yang disebabkan oleh penutupan batang zakar yang tidak lengkap)


http://www.barbibrownsbunnies.com
  "There are problems in every line, in every breed, in every country in the world. Admitting the problems and willingness to talk about them is the first step in educating other people and finding cures." - Kristen, Keep's Rabbitry

http://www.barbibrownsbunnies.com

Menurut pembacaan saya, split penis ini tidak semestinya berpecah bermula daripada atas hingga bawah, ada juga yang hanya berpecah di bahagian tengah seolah-olah satu hirisan. Penerangan Cris Zemny pada Arba Show 2012 kat Petaling Jaya tempoh hari, jantan dengan split penis masih boleh menghasilkan zuriat tetapi mungkin pada kadar yg rendah & ada sebahagiannya mempunyai masalah untuk breed kerana keadaan split itu akan menyebabkan zakar arnab itu tidak dapat extend sepenuhnya dan menyukarkan proses mengawan.

Menurutnya lagi, ia adalah MASALAH GENETIK dan menasihatkan secara peribadi CULL atau sembelih sahaja. Tiada guna membiakkan arnab yang mempunyai masalah genetik. Keadaan ini menyebabkan arnab anda DITOLAK untuk Show (DQ'd for splits).

Split Penis
http://keepsrabbitry.blogspot.com

Jadi apakah tanda-tanda yang mungkin arnab-arnab kita ada masalah ini?
  1. Kekeliruan Jantina melebihi tempoh tertentu. Jika arnab anda pada usia 4 bulan masih lagi tidak tahu akan jantinanya, periksa dengan lebih teliti.
  2. Masalah pembiakan
  3. Masalah untuk memanjangkan zakarnya / zakar bengkok
  4. Zakar terbelah (split)


Rujukan :
1. http://keepsrabbitry.blogspot.com
2. http://www.barbibrownsbunnies.com



No comments:

Post a Comment