Tuesday 24 April 2012

Arnab Lionhead

Talisien's Lionheads
Lionhead arnab adalah salah satu baka arnab domestik di Amerika Syarikat yang boleh dianggap masih baru, dan kini sedang menjalani proses penilaian oleh Persatuan Penternak Arnab Amerika (ARBA). Arnab Lionhead mempunyai bulu panjang di sekitar muka, sepertimana singa jantan dan dari situlah ia dikenali sebagai Lionhead.Ciri lain yang Lionhead termasuk kepala separa bulat dan saiz yang kecil, biasanya antara 2.5 dan 3.5 pound. Ia juga cenderung untuk mempunyai telinga yang pendek dan tebal jika dibandingkan dengan baka yang paling.

Swiss Fox
Arnab Lionhead dikatakan berasal dari Belgium. Ia dilaporkan telah dihasilkan oleh penternak yang cuba membiakkan arnab kerdil berbulu panjang iaitu antara Swiss Fox dan Belgium Dwaft.

Lionhead mempunyai badan yang kecil, dan kepala yang tebal, walaupun tidak berapa bulat dari segala penjuru, dengan sedikit muncung. Kaki mereka adalah sederhana panjang dan tulang mereka juga sederhana (medium bone). Telinga tidak melebihi 3.5 incipanjang. Bulu sekeliling tengkuk (mane) sekurang-kurangnya 2 inci panjang dan membentuk satu bulatan penuh di sekeliling kepala, meluaskan 'V' di belakang leher. Ia boleh jatuh ke pinggir antara telinga, mewujudkan "tukup bulu". Lionheads mungkin mempunyai bulu yang lebih panjang di sekeliling kaki belakang. Sesetengah Lionheads mempunyai bulu yang lebih panjang pada pipi dan dada.

Baka telah diiktiraf sejak 2002 oleh Majlis Arnab British United Kingdom (United Kingdom's British Rabbit Council). Pada masa ini, ia adalah di dalam status "Certificate of Development" dengan American Rabbit Breeders 'Association (ARBA).

Biasanya, mane arnab jenis Lionhead adalah tebal, Kusut, dan lembut. Bergantung kepada set genetik yang didapati, iaitu:

Single Mane (1 Mane Gen)
Barbi Brown's Bunnies
Arnab lionhead single mane mempunyai bulu lebat yang berada di sekeliling kepala, telinga, dagu dan kadang-kadang di atas dada. Jenis gen (genotype) bagi single mane ialah "Mm". Biasanya bulu mereka akan berkurangan bila mana usia semakin dewasa.

 




Double Mane (2 Mane Gen)
PBR's Build a Bear

Arnab lionhead double mane mempunyai bulu dikeseluruhan keliling kepala, dan ada yang mempunyai "bulu peralihan" di sekitar hindquarters, ekor dan paha "skirt", yang dianggap tidak diingini bagi tujuan Show, tetapi bukan ekor.Genotype bagi double mane ialah "MM".

 





 
No Mane (0 Mane Gen)
Seperti namanya, tiada mane. Mereka kelihatan seperti arnab biasa. Genotype untuk no mane ialah "mm". Biasanya tidak disimpan untuk pembiakan.




Bacaan lain berkenaan - Click Sini

No comments:

Post a Comment